چه نکاتی باعث می شود که یک ساختمان دوست دار محیط زیست باشد:

در دنیای امروزه متاسفانه شاهد تخریب محیط زیست توسط انسان ها بوده ایم و می دانیم اگر این روند را پیش بگیریم تا چند سال آینده منابع طبیعی تخریب یا تمام می شوند. یکی از عواملی که باعث صدمه زدن به محیط زیست می شود ساخت و ساز می باشد. در قرن حاضر به علت آگاهی مردم توجهات به محیط زیست چند برابر شده است و اکثر کشورهای جهان به این فکر افتاده اند تا جدی تر به موضوع محیط زیست توجه کنند و تمام انرژی خود را به کار بگیرند تا کمتر آن را آلوده کنند.

صنعت ساختمان در این زمینه نقش مهمی دارد، ممکن است بپرسید چگونه؟ برای دریافت پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

همه میدانیم که انسان ها در حال نابودی کره زمین هستند به همین دلیل ساخت سازه های دوست دار محیط زیست و پایدار اهمیت بالایی پیدا کرده است. در همین راستا در حوزه معماری و ساختمان، مباحثی مانند ارگانیک و ساختمان سبز بیش از پیش قوت گرفته است تا جایی امروزه بسیاری از سازه ها در سراسر جهان به صورت سبز طراحی و اجرا می شوند تا تهدیدی برای کره زمین نباشد.

ساختمان سبز
ساختمان سبز

۱-انتخاب محل صحیح

اگر از آن جمله افرادی هستید که خواستار ساخت خانه با محیط زیست هستید باید محل مناسبی را برای پروژه در نظر بگیرید، محل مناسبی برای ساخت و ساز موقعیت یابی و جهت گیری درست خانه می تواند باعث کاهش مصرف انرژی شود. شاید بپرسید چگونه؟

شما موقعیت پروژه را به شکلی انتخاب کنید که بیشترین استفاده از نور را در طول روز داشته باشید تا نیاز کمتری به روشن کردن چراغ پیدا کنید. در انتخاب محل مناسب باید فاکتورهای جغرافیایی، محلی و طراحی معماری در نظر گرفته شود به عنوان مثال باید دقت کنیم که ساختمان را در چه جهتی بسازیم و تعداد پنجره ها و جهت پنجره ها را طوری طراحی کنیم که حداکثر استفاده از نور خورشید را داشته باشیم.

همچنان مطالعه کنید ...  روف گاردن

۲-طراحی صحیح ساختمان

در ساختمان هایی که متناسب با محیط زیست هستند می توانند به اشکال مختلف طراحی شوند. به عنوان مثال در مناطقی که باد می وزد و مستعد طوفان و گردباد است بهتر است که شکل ساختمان ها گرد باشد. برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در پنجره ها بهتر است که ابعاد آن کوچک باشد تا انرژی کمتری هدر برود اما اگر علاقه مند به پنجره های بزرگ در خانه هستیم بهتر است از شیشه های دو جداره یا چند جداره استفاده کنیم تا کمترین اتلاف انرژی را داشته باشیم.

۳-پایدار بودن مصالح ساختمانی

به علت کربن زیاد، معمولا معماران و فعالان حوزه ساختمان از مصالح پایدار و بومی استفاده می کنند حالا ممکن است بپرسید این مصالح دقیقا چه مصالحی هستند؟

این مصالح باید طبیعی، پایدار، قابل بازیافت وتا حد امکان از منابع محلی تهیه شوند. به عبارت دیگر:

– توصیه می شود مصالح ساختمانی از یک منبع پایدار یا منابعی که تجدید پذیر هستند تهیه شوند: مثلا چوب و الوار.

– توصیه می شود از مصالحی استفاده شود که در تولیدشان انرژی زیادی به کار گرفته نشده باشد تا بدین وسیله محیط زیست کمتر آلوده شده باشد.

– توصیه می شود از مواد و مصالح محلی استفاده شود تا هزینه های حمل و نقل کاهش پیدا کرده و دی اکسید کربن کمتر منتشر شود.

– توصیه می شود تا حد امکان از مواد بازیافتی دوباره استفاده شود. مثلا کف پوش های چوبی،کاشی ها، ستون ها و آجرها.

معماری سبز و پایدار
معماری سبز و پایدار

۴-عایق بندی حتما انجام شود.

در ساختمان هایی که سازگار با محیط زیست است هدر نرفتن انرژی بسیار اهمیت دارد. فضاهایی که هدر رفت انرژیشان بسیار زیاد است عموما درب ها، دیوارها، پنجره ها هستند که باید عایق بندی شوند. به طور مثال می توان برای عایق بندی از پشم گوسفند، چوب پنبه، پنبه، پلاستیک های بازیافت شده و موارد این چنینی استفاده کرد. این متریال ها عموما تجدید پذیر، غیرسمی و قابل تجزیه هستند.

همچنان مطالعه کنید ...  چمن مصنوعی

برای عایق بندی دیوارهای ساختمان می توان از بیوکامپوزیت ها و مواد بازیافتی دیگر نیز استفاده کرد. این مواد علاوه بر اینکه ساختمان را از لحاظ حرارتی عایق می کنند عایق های صوتی مناسبی نیز هستند.

راهکار دیگری که در این زمینه می توان از آن بهره برد گرین وال یا دیوار سبز است.

۵-صرفه جویی در آب اهمیت بالایی دارد.

یکی از مهم ترین اصول خانه های سازگار با محیط زیست، صرفه جویی در مسیر آب است. نصب سیستم هایی که آب باران را جمع آوری نموده و برای آبیاری گیاهان و شستشو مورد استفاده قرار می گیرند یکی از مهم ترین تمهیداتی است که می توان برای حفاظت از آب اندیشید، سیستم جمع آوری آب باران نیز می تواند میزان زیادی آب را از پشت بام و دیگر مسیرها جمع آوری کند و میزان تقاضای آب برای کارهای متفرقه را کاهش دهد.

۶-انتخاب سقف مناسب مهم است.

سقف ساختمان هایی که پایدار و دوست دار محیط زیست هستند، اهمیت بالایی دارد. سقف ساختمان های سبز یا زنده انتخاب های خوبی هستند. دلیل اینکه این سقف ها مناسب هستند این است که عایق های خوبی هستند و به دلیل رشد و پرورش گیاهان باعث پاکیزه شدن هوا و سرزندگی محیط می شوند.

سقف های چوبی زونا یا سقف های تخته ای که بسیار با محیط زیست سازگارند اما قیمت بالایی دارد.

استفاده از مواد بازیافتی در ساخت سقف ها مثل پلاستیک های بازیافت شده که باعث کاهش تولید زباله می شوند و هزینه کمتری هم دارند.

معماری سبز
معماری سبز

۷-اهمیت استفاده از منابع تجدیدپذیر

در خانه های سازگار با محیط زیست، باید تمام سعی بر این باشد که کاربرد انرژی های فسیلی به حداقل ممکن برسد و منابع تجدیدی مانند انرژی خورشیدی جای این انرژی ها را بگیرند. پنل های خورشیدی که عموما در پشت بام ها نصب می شوند از جمله مهم ترین راهکارها در این زمینه هستند.

همچنان مطالعه کنید ...  معرفی انواع کابینت

۸-استفاده از انرژی الکتریکی سازگار با محیط زیست

یکی از اقدامات مهم در زمینه ساختمان های سازگار با محیط زیست، استفاده از وسایل برقی کم مصرف است. لامپ های ال ای دی بهترین انتخاب برای حفظ محیط زیست هستند زیرا انرژی کمتری مصرف می کنند.

۹-هوشمندسازی اهمیت بالایی دارد.

یکی از مهم ترین راه ها برای کاهش مصرف انرژی ساختمان ها و در راستای آن حفاظت بیشتر از محیط زیست، هوشمندسازی ساختمان است. با هوشمند کردن ساختمان ها می توان به میزان شگفت انگیزی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

۱۰-به کارگیری معماری ارگانیک

از اصول مهم معماری ارگانیک این است که ساختمان موظف است از طبیعت الهام بگیرد. از مواد و مصالح طبیعی در ساخت آن استفاده شود و در طراحی آن باید از هر گونه کپی برداری اجتناب کرد.

۱۱-دکوراسیون باید با محیط زیست سازگار باشد

یک ساختمان پایدار و سبز باید طوری طراحی شود که از لحاظ طراحی داخلی و دکوراسیون هم با محیط زیست سازگار باشد.

۱-استفاده از مواد قابل بازیافت

۲-پرورش درختان

۳-استفاده از گیاهان بامبو

۴-استفاده از وسایل و مبلمان بادوام

۵-استفاده از وسایل کاربردی

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *