دیوار پوش سلولزی چیست؟

از انواع دیوارپوش هایی که در ساختمان می توان استفاده کرد دیوارپوش سلولزی است که طرح های متنوعی دارد. استفاده از رنگ و کاغذ دیواری مواد سنتی هستند که در گذشته برای سطح دیوارها استفاده می شده است. همانطور که می دانید استفاده از کاغذ دیواری و رنگ نبوغ و خلاقیت را در طراحی کم می کند زیرا ناچار هستیم از یک طرح و مدل استفاده کنیم.

پوشش های سلولزی در ضخامت ۲ تا ۳ میلی متر اجرا می شوند که برای خشک شدنشان در وای معمولی ۱۲ تا ۳۶ ساعت زمان نیاز است. این پوشش ها در سه نوع بلکا، پتینه، رومالین هستند که در برابر ضربه مقاوم هستند و بر روی انواع سطوح قابلیت اجرا را نیز دارند.

دیوارپوش سلولزی
دیوارپوش های سلولزی جدیدترین دیوارپوش است

دیوار پوش سلولزی و متریال سازنده

همانطور که از نام دیوارپوش مشخص است از مواد سلولزی ساخته می شود که مواد تشکیل دهنده این پوشش ها سلولز، رزین های ساختمانی، الیاف مصنوعی، پیگمنت های مقاوم و سایر افزودنی های خمیر مانند اشاره نمود. این دیوار پوش ها بر روی همه سطحی قابلیت اجرا را دارند و نیاز به زیرسازی ندارند. به همین علت زمان و هزینه کمتری نیاز دارند .

دیوارپوش های سلولزی خاصیت ارتجاعی بالایی دارند که در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد حساسیت زا نیستند و بوی بدی هم ندارند .

دیوار پوش سلولزی
دیوار پوش سلولزی

انواع دیوارپوش سلولزی

دیوارپوش های سلولزی به سه دسته پتینه، رومالین و بلکا تقسیم می شوند.

دیوارپوش سلولزی
دیوارپوش سلولزی
دیوار پوش سلولزی(پتینه)
دیوار پوش سلولزی(پتینه)
دیوار پوش سلولزی(بلکا)
دیوار پوش سلولزی(بلکا)
دیوارپوش سلولزی(رومالین)
دیوارپوش سلولزی(رومالین)

 

 

دیوارپوش سلولزی پتینه

پتینه به معنای کهنگی و زنگار است که تبدیل به یک سبک رنگ کاری در فضا شده است. افراد با سلیقه که دنبال ظاهری متفاوت و شیک برای فضایشان هستند از پتینه استفاده می کنند. همه ما می دانیم که تغییر در دیوارها فضاهای ما را زیباتر و تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون منزل ما دارد. پتینه بهترین انتخاب برای تغییر و زیباتر کردن منزل است و عیب های احتمالی در دیوار هم نیز رفع می کند. پتینه انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

همچنان مطالعه کنید ...  قوانین بازسازی

پتینه کلاسیک

آنتیک کاری

مدرن

پلاستر و برجسته سازی

کهنه کاری

مهم ترین کاربرد پتینه بر روی سقف و دیوار می باشد که می توان در بیمارستان ها، مدارس ها، شرکت ها و…. استفاده کرد. پتینه نسبت به رنگ ماندگاری و زیبایی بیشتری دارد.

قیمت پتینه به موارد ذیل بستگی دارد:۱-جنس مواد اولیه ۲-متراژ ۳-سختی کار

پتینه
پتینه

دیوارپوش سلولزی رومالین

پوشش های رومالین از الیاف مصنوعی تهیه می شوند، آن ها آخرین دستاورد و تکنولوژی در مبحث پوشش های ساختمانی می باشد. این محصول از پالپ ها، الیاف مصنوعی، آراینده های معدنی و… تشکیل شده و به منظور پوشش رویه و یا تزئین در ساختمان ها به کار می روند. رومالین دارای قابلیت های بسیار زیادی است که آن را از هر نظر در برابر انواع پوشش های دیوار و سقف از قبیل کاغذ دیواری، رنگ، کنیتکس، گرانول و…. صاحب برتری نموده و امکان رقابت را از آن ها سلب می نماید.

ویژگی مهم دیوارپوش سلولزی رومالین تنوع زیاد در رنگ است و با همه سلیقه ها سازگار است. اجرای پوشش های رومالین نسبت به پوشش های دیگر ساده تر است و در نتیجه زمان و هزینه کمتری نیز صرف می شود. پایداری پوشش های رومالین در برابر رطوبت هم نسبت به پوشش های دیگر بیش تر است و به راحتی می توان از آن برای مکان هایی با رطوبت بالا استفاده کرد. رومالین ها برای ایجاد دکورهای تزئینی در مکان های نظیر هتل ها و امکان توریستی نیز کاربرد فراوانی دارند.

رومالین یک نوع پوشش سلولزی است که برای زیباسازی دیوار و سقف استفاده می شود. امروزه بسیاری از طراحان و صاحبان منازل نیازمند اجرای طرح هایی شکیل به روز و مقاوم هستند تا زیبایی منحصر به فردی را برای منزل خود داشته باشند. رومالین قابلیت اجرای سریع را دارد به طوری که یک نصاب در یک روز، می تواند مکانی به اندازه ۵۰ تا ۷۰ متر را پوشش دهد. طرز تهیه رومالین به این صورت است که کیسه ای از پودر آن را تهیه کرده و با نسبت متعادل با آب ترکیب کرد. تقریبا هر ۱کیلو پودر رومالین نیاز به ۳لیتر آب دارد. باید سعی کرد تا به طور یکدست تمام سطح دیوار پوشیده شود اگر نیاز به پوشش بیشتر و عایق ضخیم تر باشد باید از چند لایه برای پوشش استفاده کرد. اما برای این کار بهتر است تا اجازه داد لایه زیری خشک شده و سپس لایه بعدی کشیده شود. برای این منظور و خشک شدن کلی، تنها ۴ الی ۶ ساعت زمان نیاز است.

همچنان مطالعه کنید ...  معرفی انواع کابینت
دیوارپوش رومالین
دیوارپوش رومالین

دیوارپوش سلولزی بلکا

یک جایگزین مناسب رنگ و کاغذ دیواری، نوعی پوشش سلولزی با الیاف طبیعی سلولز می باشد که توسط دستگاه های مخصوص در ابعاد بسیار ریز خرد شده و سپس با میزان مشخصی از رزین سلولزی و سنگ های تزئینی کاملا مخلوط شده است. این پوشش به دلیل برخورداری از مواد اولیه کاملا طبیعی می تواند در فضاهای بهداشتی و درمانی مانند بیمارستان ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. سنگ های تزئینی که در ترکیب آن به کار رفته است باعث زیباتر شدن سطح و جلوه بیشتر می شود. اگر دیوارپوش بلکا لک شود با شامپو فرش به راحتی می توان آن را تمیز کرد . بلکا عایق بسیار خوبی برای حرارت، رطوبت و صوت است. هنگام اجرا بویی ندارند که برای افرادی که نسبت به بوی رنگ حساسیت دارند یک مزیت خیلی مهم به حساب می آید.

دیوارپوش بلکا
دیوارپوش بلکا

مزایای دیوارپوش سلولزی

-عایق حرارتی و ضد اشتعال

-عایق برودتی و صوتی

-قابلیت شستشو

-بدون نیاز به زیرسازی

-نداشتن بو

-کاهش بازتاب مستقیم نور

مراحل اجرای دیوارپوش های سلولزی

تعیین نوع زیرکار

در اجرای دیوارپوش های سلولزی مهم است که سطح زیر کار را بشناسید اغلب سطوح زیرکار که همان سطح نهایی دیوار است از رنگ پلاستیک، گچ تازه، گچ کشته و موارد دیگر ساخته می شود.

آماده سازی سطوح

برای اجرا بر روی سطوح رنگ روغن باید ابتدا چربی های روی سطح دیوار برطرف شوند چرا که قدرت چسبندگی دیوارپوش سلولزی به دیوار را کاهش می دهد و حتی می تواند رنگ آن را نیز تغییر دهد. سطوح گچ و خاک نیز نباید خاک داشته باشند برای این کار باید با استفاده از پارچه و گونی خیس، اقدام به تمیز کردن این دیوارها نمایید. برای سطوح رنگ پلاستیک و گچ کشته اول باید با اجرای پرایمر، جلوی جذب آب رنگ پلاستیک و گچ کشته را گرفت. در صورت وجود ترک در زیرکار، باید با استفاده از تدابیر خاص ترک ها پوشانده شوند.

همچنان مطالعه کنید ...  حمام به سبک نئوکلاسیک

آماده سازی مواد و اجرا

مواد را باید به صورت مرحله ای با یکدیگر مخلوط کنید، یعنی آب به مقدار مورد نیاز اضافه نمایید ضروری است برای سطوح صاف مواد با آب بیشتری ترکیب می شوند جهت آماده سازی مواد بهتر است از آب گرم استفاده شود و پس از ورز دادن، باید مخلوط را حداقل به مدت نیم ساعت به حال خود رها کرد تا آماده اجرا شود.

عایق نمودن پوشش سلولزی

برای اینکه سطح نهایی قابل شستشو شود از پرایمر مخصوص جهت عایق نمودن آن استفاده می شود. این ماده حلال در آب است. به نسبت یک به یک با آب مخلوط می شود. پس از آنکه دیوارپوش سلولزی به طور کامل خشک شد با رول نقاشی و یا قلم موی پهن مخصوص رنگ، دیوارها آغشته به این مخلوط می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *