آشنایی با انواع فلاور باکس های چوبی

فلاورباکس ها یکی از مهم ترین بخش ها در مبلمان فضای سبز است که تنوع بالا و کاربرد آسان مهم ترین مزیت آن ها در طراحی و اجرا شناخته می شود. مهم ترین ویژگی مورد توجه در انتخاب فلاورباکس، متریال سازه و نمای آن است. متریالی که میتوان در سازه این باکس ها استفاده کرد میتواند بسیار متفاوت باشد که وزن، مقاومت، طول عمر، تنوع شکل و طیف رنگی را تعیین می کند.

فلارباکس های چوبی رایج ترین باکس کشت هستند. که جز پرطرفدارترین باکس ها می باشند. تنوع بالای باکس های چوبی در ابعاد، اندازه و داشتن بافت طبیعی و طیف رنگی گرم نکات اصلی در انتخاب آن هاست. به همین خاطر باکس های چوبی از پرکاربردترین نوع باکس محسوب می شوند.

همانطور که می دانید فلاورباکس ها دارای معایب و مزایای خاص خود هستند به طور مثال: در شرایط آب و هوای سخت فلاورباکس های وود پلاست گزینه بهتری هستند در حالیکه در فضای داخل می توان از چوب های طبیعی و ارزان قیمت مانند (ترمووود ) استفاده کرد.

فلاورباکس
فلاورباکس

انواع فلاورباکس چوبی

فلاورباکس های چوبی انواع مختلفی دارند که متناسب با طبیعی یا مصنوعی بودنشون تنوع بالایی نسبت به گذشته دارند. اما از نظر وزن، مقاومت و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.دو روش اصلی در دسته بندی فلاورباکس ها مربوط به نوع چوب مصرفی و دیتیل سازه ای باکس ها است.

تقسیم بندی بر اساس نوع چوب

چوب طبیعی

چوب طبیعی یکی از اولین موادی است که برای ساخت جعبه های کشت مورد استفاده قرار می گرفت. در گذشته گلدان های کوچک و متوسط عموما از سفال و باکس های کشت بزرگ از انواع چوب طبیعی ساخته می شدند. اما امروز انتخاب چوب طبیعی برای فلاورباکس بر اساس نوع طراحی، دسترسی به متریال و یا بودجه بندی است.

همچنان مطالعه کنید ...  پروژه مسکونی یوسف آباد

رنگ، بافت و مقاومت چوب ها بر اساس گونه درختان تفاوت زیادی دارد. به طور مثال چوب بعضی از درختان مانند سدر و سرخدار مقاومت زیادی به رطوبت دارند. در حالیکه چوب هایی مانند گردو و آبنوس زیبا رنگ زیبا و شکل پذیری بهتری در سازه های سنتی دارند.

در نتیجه اولین قدم در ساخت فلاورباکس با چوب طبیعی بررسی آب و هوای منطقه و شناخت چوب های مناسب و در دسترس است. چوب طبیعی در حالت عادی مقاومت کمی نسبت به رطوبت و پوسیدگی دارد. به همین دلیل در فضای بیرون عمر کمی خواهد داشت.

در حالیکه طی فرآیندهایی مانند خواباندن در روغن و یا پوشاندن با کیلر و سیلر عمر آن ها به صورت موثر قابل افزایش است. با وجود هزینه بالای فرآیندهای دستی روی چوب، چوب طبیعی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

باکس های چوب طبیعی معمولا به عنوان جعبه کشت درخت، باکس های خانگی و مصارف محدود به کار می روند. چوب های مناسب رایج برای ساخت فلاورباکس ساج برمه ای، بلوط و ایروکو هستند. علاوه بر آن چوب درختان سدر، سرخدار و گردو هم برای این کار مناسب است. اما به دلیل هزینه بالا کمتر در ایران به کار می رود.

ترموود

شکلی از چوب های فرآوری شده ترموود است، که کاربرد زیادی در طراحی و معماری دارد. برای تولید ترموود چوب خام در محیط بدون اکسیژن تحت گرما دهی بالا با بخار آب و جریان هوا قرار می گیرد. به این ترتیب رطوبت مغز داخلی چوب به شدت کاهش پیدا می کند و ضمن تبخیر اسید موجود در بافت چوب، همه حشرات و آلودگی های زیستی چوب را از بین می روند.

همچنان مطالعه کنید ...  روف گاردن

این روش گرمادهی باعث بالا رفتن عمر چوب می شود و مقاومت آن را در برابر نور خورشید، رطوبت، تغییرات دمایی و حشرات موذی افزایش می دهد. به همین دلیل ترموودها انتخاب مناسبی برای نمای خارجی و دکوراسیون داخلی هستند. در سال های اخیر برندهای زیادی از ترموود به ایران وارد شده است و علاوه بر آن برندهای داخلی ترموود هم به خوبی در حال فعالیت هستند.

از ترموود معمولا در ساخت باکس های دو لایه استفاده می شود. به این صورت که باکس داخلی از فلز یا پلاستیک ساخته می شود و ترموود تنها در نمای خارجی به کار می رود. از آنجا که تماس مستقیم ترموود با خاک مرطوب سرعت پوسیدگی آن را افزایش می دهد. بهتر است به شکل مستقیم با خاک در تماس یابد. همینطور استفاده از ترموود برای تحمل وزن زیاد مناسب نیست و در باکس های بزرگ باید از باکس داخلی فلزی برای تحمل بار استفاده کرد.

با این وجود ترموودها نزدیک ترین متریال به چوب طبیعی هستند ضمن آنکه مقاومت بسیار بالایی در مقایسه با چوب طبیعی دارند. به همین دلیل در طراحی های نمای گرم و طبیعی چوبی با دوام مناسب بوجود می آورند. مزیت مهم دیگر فلاورباکس ترموود وزن کمتری نسبت به وود پلاست دارد.

فلاورباکس ترموود
فلاورباکس ترموود

وود پلاست

چوب پلاست، وود پلاست  یا در اختصار wpc نوعی کامپوزیت از ترکیب فیبر چوب و ترموپلاستیک است. وود پلاست و ترموود بهترین جایگزین برای چوب طبیعی در طراحی محسوب می شوند. به دلیل ترکیبات ترموپلاستی مقاومت بالایی در برابر خط و خش،  رطوبت، تغییرات دمای هوا، اشعه uv و ضربه دارند. به همین دلیل مقاوم ترین متریال چوبی برای استفاده در فضای بیرون هستند. البته فلاورباکس های ساخته شده از وود پلاست نیز مانند ترموود عموما دو جداره بوده و باکس داخلی از فلز یا پلاستیک ساخته می شود.

همچنان مطالعه کنید ...  آلاچیق مدرن

ترموود تنوع رنگ و طرح شبیه به چوب دارد. با این وجود حس آن از نظر بافت و استفاده در کاربری مستقیم، شبیه به محصولات کامپوزیت است. انواع وود پلاست وزن بیشتری نسبت به ترموود و چوب طبیعی دارند که استفاده آن ها برای روف گاردن را محدود می کند.  اما مقاومت بالای آن ها در فضای بیرون از مهم ترین مزیت های آن در روف گاردن به حساب می آید. به همین دلیل تنها زمانی در روف گاردن استفاده می شود، که بار وزنی آن کاملا محاسبه شده باشد.

استفاده از فلاور باکس های وود پلاست به دلیل مقاومت بالا و نمای شبیه به چوب کاربرد زیادی در محوطه، روف گاردن به حساب می آید. به همین دلیل تنها زمانی در روف گاردن به حساب می آید . به همین دلیل تنها زمانی در روف گاردن استفاده می شود که بار وزنی آن کاملا محاسبه شده باشد. استفاده از فلاورباکس های وود پلاست به دلیل مقاومت بالا و نمای شبیه چوب کاربرد زیادی در محوطه، روف گاردن و تراس دارد. به خصوص که می توان از وود پلاست مشابه با کف پوش یا دیوار پوش استفاده کرد. از آنجا که مقاوم تر از اسیر محصولات چوبی است، اولین گزینه برای فلاورباکس های چوبی در آب و هوای سخت می تواند باشد.

فلاورباکس چوب پلاست
فلاورباکس چوب پلاست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *