تفاوت طراحی پرگولا و آلاچیق

از علاقه مندی های مورد علاقه افراد در خارج از منزل احداث آلاچیق و پرگولا است. که از آلاچیق ها و پرگولا می توان در فضاهای باز و سبز بیرونی روباز استفاده شود. همچنین استفاده از آلاچیق در فضای باز حس لوکس بودن را به محیط ارمغان می دهد.

از آلاچیق و پرگولا برای ایجاد یک فضای صمیمی و دوستانه می توان استفاده کرد که آلاچیق و پرگولا را می توان هم به صورت سنتی هم مدرن ساخت.

ولی به طور کلی برخی از افراد تفاوت بین آلاچیق و پرگولا را نمی دانند در این مقاله کلینیک ساختمانی پیشگامان با بیانی واضح تفاوت بین این دو را شرح می دهد.

پرگولا چیست؟

پرگولا یک ساختار چارچوب دار سفارشی در فضای باز است که معمولا از چوب یا فلز ساخته می شود. این ساختار دارای تیرک هایی بوده که بر روی آنها سقف صاف یا قوس دار قرار می گیرد که از یک منظر نگهدارنده شاخه های درخت تاک می باشد. شبکه سرپوشیده بالا می تواند باز شود یا به عنوان پوشش برای انسداد استفاده شود.

در عین حال باید این نکته را ذکر کتیم که پرگولا از نفوذ آب و باران جلوگیری نمی کند و به مانند آلاچیق دارای سقف پوششی نمی باشد. بنابراین نمی تواند آنرا جای استراحت و تفریح دانست.

پرگولا
پرگولا

انواع پرگولا

پرگولا ترموود

پرگولا چوب پلاست

پرگولا چوبی

پرگولا فلزی

انتخاب هر کدام از این موارد به سلیقه و شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. برای مثال پرگولای چوبی را نمی توان در آب و هوای مرطوب و پرباران استفاده کرد.

همچنان مطالعه کنید ...  چمن مصنوعی

پرگولا در شکل های مختلفی چون: پرچین دار، دیوار ثابت، دیواره متحرک، دیواره پره ای، دیواره شیشه ای یا طلقی، بدون دیواره با امکان وصل پرده به عنوان دیوارها و… وجود دارد که طراحان فضای سبز بر اساس دکوراسیون اطراف آن را اجرا می کنند.

پرگولا ورودی
پرگولا ورودی

آلاچیق چیست؟

در صنعت ساختمان سازی و حتی از گذشته دور مخصوصا افراد کوچ نشین و دامدار افراد برای اینکه از فضا و هوای خارج از محیط بسته برای استراحت و تفریح استفاده کنند و در عین حال از تابش مستقیم آفتاب یا از باد و باران محافظت شوند: شروع به ساخت یک فضایی که دارای ۴ستون و سقف باشد و در بعضی موارد دارای حصار کردند این فضا دقیقا همان چیزی بود که خواسته افراد را برآورده می کند.

آلاچیق مدرن
آلاچیق

 

انواع آلاچیق

آلاچیق فلزی

این نوع الاچیق را که بیشتر در پارک ها و یا مکان های عمومی شاهد هستیم، از میله گرد، بتن و سیمان در بدنه و کف آن و از سقف های سفالی و ورقه های فلزی در آن استفاده می شود. همچنین شاید به میزان یک متر دیوار برشی و دارای صندلی در آن بکار گیرند. این نوع آلاچیق از دیگر آلاچیق قیمت ارزان تر و مقاومت بالاتر و نگهداری کمتری نیاز دارد به همین دلیل آنرا در مکان های پر استفاده اجرا می کنند.

آلاچیق فلزی
آلاچیق فلزی

آلاچیق چوبی

یکی از زیباترین طرح و مصالح برای آلاچیق نوع چوبی آن می باشد. زیرا در عین سازگار بودن با طبیعت حس آرامشی را به بیننده انتقال می دهد. البته مصالح چوبی به خصوص نوع ترموود آن از دیگر مصالح گران تر می باشد، به همین دلیل گران ترین نوع طرح آلاچیق چوبی می باشد. از ویژگی های چوب ترمووود داشتن تراکم بالا با هدف جلوگیری از نفوذ آب و مقاوم در برابر عوامل جوی، و همچنین مقاوم در برابر پوسیدگی و حشرات می باشد ، ما پیشنهاد می کنیم افرادی که دارای فضای بسیار باز و باغ های بزرگ هستند از این نوع آلاچیق استفاده کنند در این نوع آلاچیق برای ساخت سقف، بدنه، کف، میز و صندلی تمام از مصالح چوبی استفاده می شود.

همچنان مطالعه کنید ...  کلوزت روم چیست؟

آلاچیق چوبی

آلاچیق ترکیبی

همانطور که از نام این آلاچیق ها مشخص است ترکیبی از طرح ها و مصالح مختلف ساخته می شود این نوع آلاچیق دست طراحان را برای اجرا و هماهنگ درآوردن با محیط اطراف باز می گذارد. برای مثال می توانید از سقف فلزی و از بدنه ای بتنی و از چوب برای میز و صندلی استفاده کنید  یا حتی برای ایجاد حصار از مصالح شیشه ای استفاده کنید. این نوع آلاچیق باعث می شودما طرح های بسیار جالب و متفاوتی را در فضاهای مختلف ببینیم.

آلاچیق ترکیبی

آلاچیق شیشه ای

طراحی ها و دکوراسیون داخلی و بیرونی بسیار از فضاها به صورت مدرن شده است. لذا آلاچیق نیز از این نوع طرح جا نمانده است. آلاچیق هایی که پایه و ستون آن ها شیشه و بعضا دارای سقف های شیشه ایی که بسیار رویایی و چشم نواز هستند ایده جذاب و جالبی است که طراحان و معماران خلاق آنرا در محیط مدرن به اجرا در می آورند.

پس متوجه شده ایم پرگولا و آلاچیق دارای تفاوت های ظاهری فاحشی هستند. در ساخت آلاچیق از مصالحی همچون چوب، سنگ، بتن و فلز… استفاده می شود و این بناها به خاطر نوع ساخت و پوشش سقف مقاومت بیشتری نسبت به پرگولا دارند. آلاچیق ها را می توانید به شکل های مختلف هندسی بسازند و تعداد ستون ها نیز بر اساس اندازه آلاچیق و وزن سقف محاسبه می شود اما پرگولاها بناهای نسبتا بزرگی از نظر طول، عرض و ارتفاع هستند.

آلاچیق شیشه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *