نازک کاری ساختمان چیست؟

ساختمان سازی به سه مرحله عمده تقسیم می شود:۱-سفت کاری ۲-تاسیسات ۳- نازک کاری

همانطور که می دانید سفت کاری ساختمان شامل: گودبرداری و خاک برداری زمین ساختمان،پی ریزی ساختمان، اسکلت سازی،احداث تیر و سقف و دیوارچینی می باشد.

حالا در این مقاله به شما میخواهیم نازک کاری ساختمان را معرفی کنیم.

نازک کاری ساختمان شامل تمام مراحلی می شود که روی سفت کاری، تاسیسات برقی و مکانیکی اجرا می شوند. نازک کاری ساختمان شامل اندودکاری، عایق کاری، سنگ کاری، کاشی کاری ، نقاشی و… اشاره کرد.

بعضی دیوار کشی را جز نازک کاری ساختمان  به شمار می آورند که اشتباه است و بهتر است آن را در مراحل سفت کاری گنجاند.

اجرای ملات گچ و خاک
اجرای نازک دیوار با ملات گچ و خاک

نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است؟

بعد از تمام شدن مراحل سفت کاری و اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی، پیمانکار نسبت به شروع نازک کاری ساختمان اقدام می کند که طی مراحل مشخصی صورت خواهد گرفت.

هر یک از این مراحل باید دقیقا طبق اصول و استانداردها و در زمان مناسب اجرا شوند.

-اجرای اندود گچ و خاک

-سفیدکاری

-اجرای قرنیزها

-عایق کاری سرویس های بهداشتی

-سرامیک و کاشی کاری ساختمان

-اجرای انواع سقف

-اجرای نمای داخلی و خارجی

-نصب درب و پنجره

نازک کاری ساختمان
نازک کاری ساختمان

اندودکاری

پس از تمام شدن دیوار چینی و اجرای تاسیسات برقی، مکانیکی و… نوبت به نازک کاری ساختمان می رسد. نازک کاری به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود. در اندودکاری داخلی به دلیل دور بودن فضا از رطوبت، معمولا از گچ و خاک استفاده می کنند اما در اندودکاری خارجی به دلیل تماس مداوم با شرایط مختلف آب و هوا از سیمان استفاده می شود.

اندودکاری دیوار شامل مراحل زیر است:

بررسی نقشه، متره کار و مصالح مورد نیاز

کروم بندی

شمشه گیری

پر کردن فضای بین شمشه ها

به تمامی این مراحل که در بالا از آن ها نام برده شد، مجموعه اندودکاری گفته می شود. در مرحله بررسی نقشه و تخمین مصالح مورد نیاز باید به ابعاد سطحی که باید اندودکاری شود توجه داشت  بعد از تهیه مصالح نوبت به کروم بندی دیوار می رسد.

همچنان مطالعه کنید ...  کابینت نئوکلاسیک
اجرای نازک کاری
اجرای نازک کاری

مراحل سیمان کاری دیوار به روش اصولی چیست؟

کروم بندی یکی از مراحل نازک کاری ساختمان است که از ملات گچ و خاک ساخته شده است گاهی اوقات هم نیز به جای استفاده از گچ و خاک، آجر استفاده می شود که آن ها را در نقاط از پیش تعیین شده ای بر روی دیوار قرار می دهند که به عنوان سطح تراز مبنای اندودکاری در نظر گرفته می شود.

در کروم بندی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که سطح زیر کار از حالت شاقولی نباید بیشتر از ۱۰ میلی متر تجاوز کند. باید بدانید که ضخامت زیاد گچ و خاک بر روی دیوار کیفیت نهایی کار را کاهش می دهد.

دقت کنید که پستی و بلندی های روی دیوار از ۱۰ میلی متر بیشتر نباشد و فاصله اولین کروم از کف در همان راستا ۳۰ سانتی متر باشد.

بعد از اجرای کامل و دقیق کروم بندی نوبت به شمشه گیری از دیگر مراحل نازک کاری در ساختمان می رسد. به این ترتیب یک شمشه آلومینیومی را روی کروم های بالا و پایین قرار می دهند و سپس نسبت به پر کردن فاصله میان دیوار و شمشه با گچ یا سیمان اقدام می کنند. تا زمان خشک شدن ملات باید صبر کرد و پس از آن شمشه را اجرا کرد و در ادامه به همین منوال نسبت به شمشه گیری سایر کروم ها اقدام کرد.

بعد از شمشه گیری نوبت به پر کردن فضای بین شمشه ها با ملات گچ و خاک یا سیمان می رسد که به اصلاح به آن پر کردن بین شمشه ها گفته می شود.  برای اجرای اندود ابتدا از ماله آسترکاری استفاده می شود و دست آخر هم از یک شمشه بلندتر از فاصله بین شمشه ها از پایین به بالا نسبت به مسطح کردن ملات اقدام می کنند.

همچنان مطالعه کنید ...  بازسازی آپارتمان های کوچک
اجرای سیمان کاری دیوار
اجرای سیمان کاری دیوار
اجرای سیمان کاری دیوار پشت بام(خارجی)
اجرای سیمان کاری دیوار پشت بام(خارجی)

سفید کاری

سفید کاری یکی دیگر ار مراحل نازک کاری ساختمان بوده و به دلیل قرار گرفتن در روی کار در اجرای آن بسیار دقت باید کرد تا کیفیت حداکثری حاصل شود. این مرحله از نازک کاری بعد از اتمام اندودکاری و خشک شدن کامل آن صورت می گیرد.

سفیدکاری با گچ صورت می گیرد. ملاتی که به منظور سفید کاری تهیه می شود نسبت به گچ و خاک زودتر سفت می شود و به همین دلیل هم هر بار نسبت به تهیه مقدار کمی از ملات گچ اقدام می کنند. از آنجایی که سطح گچ در سفید کاری به سرعت خشک می شود آن چنان که باید نمی توان پرداختی روی آن انجام داد. به همین دلیل اقدام به کشتی کشی می کنند به این صورت که یک ورقه کشته به ضخامت کمتر از یک میلی متر از روی سطح مورد نظر اجرا و با استفاده از ماله آن را کاملا صاف و یکنواخت می کنند. این لایه خشک می شود ولی سخت نخواهد شد.

اجرای سفیدکاری دیوار
اجرای سفیدکاری دیوار

اجرای قرنیز

قرنیزکاری از دیگر مراحل نازک کاری ساختمان است. قرنیزها در واقع می توانند از جنس های مختلفی مانند تراورتن و مرمر باشند . قرنیز ها مستقیما روی سطح گچ کاری شده قرار داده می شوند تا بدین طریق بتوانند از سطح زیرین خود در برابر نفوذ رطوبت و هرگونه ضربه محافظت کنند.

اجرای قرنیز
اجرای قرنیز

عایق کاری سرویس های بهداشتی

به طور کلی عایق کاری به عنوان یکی از مراحل نازک کاری ساختمان در حمام  و سرویس های بهداشتی صورت می گیرد. توصیه می شود برای بالا بردن کیفیت کار این عملیات در دو مرحله صورت گیرد. مرحله اول عایق کاری دیوار و مرحله دوم عایق کاری کف با قیر گونی است. در این صورت امکان آسیب دیدن قیر و گونی کف در اثر رفت و آمد از بین می رود.

همچنان مطالعه کنید ...  آشنایی با انواع فلاورباکس های چوبی
عایق کاری سرویس بهداشتی
عایق کاری سرویس بهداشتی

سرامیک و کاشی کاری

بعد از اجرای عایق کاری سرویس های بهداشتی نوبت به یکی از مراحل نهایی نازک کاری ساختمان یعنی سرامیک و کاشی کاری می رسد. در برخی از پروژه ممکن است قرنیزها بعد از اجرای سرامیک های کف اجرا شوند. از آنجایی که دیوار بعد از اندودکاری کاملا صاف و یکنواخت شده اند پس نیاز آن چنانی به پرداختن به آن ها نخواهند بود اما در مورد کف و سرامیک کاری قضیه کمی مفاوت است.

قبل از اجرا سرامیک ها باید سطح زیر از نظر شاقول بودن و گونیا بودن کنج ها کاملا بررسی تمام ایرادات احتمالی رفع شوند. کاشی گذاری دیوارها نیز عمدتا به سه روش دوغاب ریز، ملات گذاری استفاده از چسب های مخصوص صورت می گیرد. روش ملات گذاری بیشتر برای کاشی کاری زیر سقف ها استفاده می شود که در آن جا امکان استفاده از روش دوغاب ریزی وجود ندارد. استفاده از چسب های مخصوص نیز معمولا در پروژه های بازسازی استفاده می شود.

اجرای سرامیک سرویس
اجرای سرامیک سرویس

اجرای سقف

اجرای سقف از دیگر عملیات های نازک کاری ساختمان است و در کل شامل نصب و اجرای انواع سقف از جمله سقف های کاذب و همچنین گچ بری ها می شود.

اجرای سقف
اجرای سقف

اجرای نمای داخلی و خارجی

اقدام به اجرای نما در فضای داخلی و خارجی ساختمان از جمله مراحل نهایی نازک کاری ساختمان است این عملیات شامل روش ها و مصالح مختلفی می شود که عمدتا به سلیقه کاربر و طراح بستگی دارد. نمای داخلی هم جزئی از طراحی داخلی بوده و در بخش های مختلفی از ساختمان می تواند اجرا شود.

اجرای نمای داخلی و خارجی
اجرای نمای داخلی و خارجی

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *