مخمل پاشی روی دیوار چیست؟

همانطور که می دانید دیوارها، سقف و کف قسمت های اصلی فضا را تشکیل می دهند به همین علت رنگ کردن این فضاها تاثیری بسیار زیادی در زیبایی دارد. امروزه از تکنیک های زیادی مانند رنگ، میکروسمنت، پتینه و کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می گیرند.

مخمل پاشی روی دیوار روشی است که به وسیله دستگاه مخصوصی، جنس خاصی از مواد، روی دیوار یا حتی سطوح مختلف دیگر پاشیده می‌شود.

رنگ مخملی
رنگ مخملی

ضخامت مخمل پاشی روی دیوار

برای دانستن ضخامت و اجرای این روش بهتر است که از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید. اما بدانید که ضخامت این روش ممکن است متفاوت باشد. بعضی وقت ها شما می توانید با سلیقه خودتان این لایه ها را ضخیم تر یا نازک تر در نظر بگیرید.

پودر مخمل مورد استفاده در تکنیک مخمل پاشی

در مخمل پاشی از پودرهای گوناگنی استفاده می شود از جمله پلی آستر ریون، پنبه و نایلون. این پودرها را هم می توان برش داد هم آسیاب کرد. تفاوت این روش ها در این است که پودر آسیاب شده از مواد زائد مصنوعی پنبه تولید می شود و پودر مخمل برش خورده ار مواد مصنوعی و سلولزی با قطر ۰.۳ تا ۴ میلی متر تولید می شود که از نظر اقتصادی به صرفه است و در برابر سایش مقاومت کمتری دارد.

نایلون به کار رفته در پودر مخمل آسیاب شده در مقایسه با دیگر متریال از میزان مقاومت بیشتری در برابر سایش برخوردار می باشد نایلون برش خورده بهترین درجه کیفیت را دارد، اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که به نسبت بقیه متریال قیمت بیشتری دارند. پلی آستر برش خورده برای استفاده های خاصی نظیر مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنان مطالعه کنید ...  ساخت ویلا ارزان
رنگ مخملی دیوار
رنگ مخملی دیوار

فضای مناسب مخمل پاشی

از این دیوارپوش ها برای قسمت ها و فضاهای مختلف به کار می برند. این دیوارپوش ها برای منازل، محیط های اداری، هتل ها، مدارس و… استفاده می شود اگر شما به لوکس بودن دکوراسیون خانه علاقه مند هستید می توانید از رنگ های مخمل پاشی در فضا استفاده کنید. از این رنگ ها می توانید در فضاهای زیر استفاده کنید:

دیوارهای اتاق کار

رنگ مخملی در مبلمان

دیوار و سقف لابی هتل ها

روی سطوح درها

دیوارهای تالار پذیرائی

کناف و ابزارهای گچی

تنوع رنگی مخمل پاشی روی دیوار

مخمل پاشی روی دیوارها در زوایای مختلف، درخشش خاص دارد. به این دلیل که پودری از الیاف مخصوص با متریال خاصی ترکیب می شوند و روی دیوار و سطوح دیگر پاشیده می شوند. در ترکیب این نوع از پودرهای الیاف شیشه ای و براق وجود دارد که موجب زیبایی چشم نواز دیوارها و یا سطوح دیگر خواهد شد. این تکنیک از تنوع رنگی بسیار زیادی برخوردار می باشد و شما می توانید با توجه به سلیقه خود از هر رنگی که تمایل دارید برای دیوارهای منازل یا محل کار خود استفاده نمایید. برخی از این رنگ بندی ها را در زیر برای شما خواهیم گفت:

مخمل پاشی روی دیوار لابی

لابی ساختمان و یا هتل ها و یا راه رو های منازل از قسمت هایی هستند که می توانید از مخمل پاشی روی دیوار برای آن بهره بگیرید . برای این قسمت از ساختمان ها معمولا از رنگ های کرمی، خاکستری، قرمز، بنفش، قهوه ای، سبز تیره و حتی گاهی سیاه و طلایی می توانید استفاده نمایید.

مخملی پاشی مناسب روی دیوار های محیط کاری

معمولا برای اتاق کار در منزل و محیط های کاری اداری از رنگ هایی استفاده می شود که در آن آرامش و روحیه کار القا شود، رنگ های قابل استفاده برای این مکان رنگ های سرد و آرامش دهنده ای مانند آبی تیره یا روشن، تناژهایی از سبز یا حتی کرم استفاده می شود و از رنگ های گرم اجتناب می کنند.

همچنان مطالعه کنید ...  پروژه ویلایی لاکسار

مخملی پاشی مناسب برای اتاق خواب خواب

برای اتاق خواب می توان از انواع طیف های رنگی مختلفی را طبق سلیقه خود انتخاب نمایید. معمولا اتاق خواب با توجه به اینکه برای چه سنی و یا چه جنسیتی است می تواند گزینه های مختلفی داشته باشد.

اغلب رنگ های آبی روشن، سبز روشن، پوست پیازی، آبی تیره و یا حتی قرمز تیره برای اتاق خواب گزینه مناسبی می باشد.

رنگ مخملی برای اتاق
رنگ مخملی برای اتاق

مخملی پاشی مناسب برای پذیرایی

رنگی که برای سالن پذیرایی انتخاب می نمایید تاثیر به سزایی در زیبایی و دکوراسیون تمام قسمت های منزل شما دارد. از این رو پیشنهاد می کنیم اگر قصد مخمل پاشی روی دیوار سالن پذیرایی منزل را دارید، گزینه ای مناسب را انتخاب نمایید تا بتوانید تا بتوانید از جذابیت و زیبایی آن لذت ببرید. تنوع رنگ خیلی زیادی برای مخملی کردن دیوارهای سالن پذیرایی وجود دارد و شما می توانید از بین طیف وسیعی از رنگ ها، گزینه مناسب با سلیقه خود را انتخاب نمایید.

رنگ های روشنی مانند صورتی، کرمی، پاستیلی و طلایی گزینه خیلی خوبی است اما شما می توانید از رنگ های تیره مانند بنفش، زرشکی، آبی تیره و مشکی نیز در دیوارهای سالن پذیرایی خود استفاده نمایید.

رنگ مخملی برای پذیرایی
رنگ مخملی برای پذیرایی

در چه مکان هایی نمی توان از مخمل پاشی استفاده کرد؟

از مخمل پاشی به خاطر حساسیت به آب، در مکان های مانند استخرها، آشپزخانه ها و زیر زمین ها و فضاهایی که حیوانات نهداری می شوند استفاده نمی شود چرا که به حیوانات آسیب وارد می نماید. در کارگاه ها و مکان های پر رفت و آمد نیز به دلیل حساسیت استفاده نمی شود.

همچنان مطالعه کنید ...  پروژه فشم (معماری منظر)

نکات اجرایی مخمل پاشی روی دیوار

برای مخمل پاشی باید از یک متخصص و کارشناس ماهر بخواهید که مخمل پاشی را روی سطوح شما اجرا نماید. مخمل پاشی به دستگاه های خاص و همچنین مهارت بالایی برای اجرا نیاز دارد تا آنگونه که مورد پسند است اجرا می شود. سطوحی را که می خواهید مخمل پاشی کنید باید کاملا تمیز باشد و هیچگونه آلودگی گرد و خاک و یا چربی نداشته باشند. برای چسباندن باید از یک چسب خیلی خوب و مناسب برای این کار استفاده نمایید تا به راحتی مخمل از سطح دیوار جدا نشود.

مزایای مخمل پاشی روی دیوار

یکی از مهم ترین مزایای این پوشش ها عایق صدا می باشد و به ایجاد آرامش بیشتر در فضا کمک می کند. در مخمل پاشی روی دیوار از یک لایه ضخیم استفاده می شود این کار سبب پوشش دهی ایرادات دیوار می شود و از آسیب رسیدن به دیوار نیز جلوگیری می شود. لایه ای نسبتا ضخیم از آن روی دیوار باعث می شود به عنوان عایقی از دما و صدا عمل نماید.

از مخمل پاشی روی دیوار برای سطوح مختلف مانند چوب، گچ، سنگ، سفال، فلز، آهن و حتی شیشه نیز می توان استفاده کرد.

معایب مخمل پاشی روی دیوار

از مخمل پاشی نباید برای محیط های مرطوب استفاده نمود.

این روش به دلیل اینکه غیرقابل شستشو می باشند نباید از آن برای سطوحی که به شست و شو زیاد نیاز دارند به کار برد. در مقابل خراشیدگی آسیب پذیر است و برای محیط های کاری مانند نجاری با منازلی که حیوانات خانگی دارند مناسب نیست.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *