آب نما در محوطه

وجود آب نما باعث ایجاد آرامش و جذابیت می شود. آب در گذشته های دور نقش بسیار مهمی داشته است که علاوه بر زیبایی بخشی به محیط، خنکی مطبوعی به محیط می دهد. در گذشته حوضچه هایی در مقابل محوطه جلویی ویلا یا منازل برای شستن دست قرار می دادند که به مرور زمان تبدیل به المان تزئینی، در ترکیب با مجسمه ها و آبشارهای کوچک شدند.

آب نما سنگی
استفاده از آب نما سنگی در محوطه

استقرار مناسب آب نما

اجرای آب نما باید در یک سطح صاف و ثابت قرار بگیرد به همین خاطر نیازمند یک بستر سازی مناسب است. آب نما را نباید نزدیک درخت قرار داد زیرا سطح آن باید تمیز و زلال باقی بماند و همچنین باید در یک مکان روبه آفتاب باشد تا در روزهای سرد سطح آب دچار یخ زدگی نشود.

استفاده از آب نما در جلوی درب ورودی خانه حس دعوت کنندگی به فضا را ایجاد می کند.

استفاده از آب نما در ورودی
استفاده از آب نما در ورودی

آب نما را می توان در حیاط پشتی ویلا یا در فضای سبز قرار داد. استفاده از باغچه و کف سازی دور آب نما جذابیت آب نما را چندین برابر می کند.

استفاده از فضاسازی در کنار آب نما
استفاده از فضاسازی در کنار آب نما

آب نما را می توان در فضاهای مختلفی استفاده کرد، همچنین صدا و حرکت آب می تواند محیط پیرامون را سرشار از انرژی کند و به کنج های فضا روح و طراوت بخشید.

در فضاهای کوچک که اجازه ساخت آب نما به ما داده نمی شود می توانیم آب نما را با استخر تلفیق کنیم و همچنین می توانیم آب نما را با سایر المان های محوطه سازی (عرشه،سکو، گل و…)تلفیق کنیم.

تلفیق آب نما با فضای استخر
تلفیق آب نما با فضای استخر

انواع آب نما

شما می توانید آب نما را با فرم های مختلف و متنوع اجرا کنید و هیچ محدودیتی در طراحی و ساخت فرم آب نما وجود ندارد. همچنین شما می توانید آب نما را با مجسمه و المان های تزئینی در محوطه سازی تلفیق کنید. استفاده از فرم های ساده، مینیمال و انتزاعی در محوطه سازی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد.

فرم های متنوع در ساخت آبنما
فرم های متنوع در ساخت آبنما

می توان آب نما را در دل دیوار به کار برد و برای آن یک حوضچه مستطیلی ساده پر از قلوه سنگ های طبیعی ایجاد کرد و با نورپردازی جلوه آن را چندین برابر کرد.

همچنان مطالعه کنید ...  ساخت ویلا ارزان

ساخت آب نما در دیوار
ساخت آب نما در دیوار

یک حوضچه شکیل با فواره درون آن می تواند با کاشت گلکاری ها و چیدمان مبلمان پیرامونی، به یک نقطه کانونی جذاب تبدیل شود.

ساخت آب نما
ساخت آب نما

متریال مناسب برای ساخت آب نما

انتخاب متریال مناسب برای آب نما در محوطه، منجر به کارایی بهتر و طول عمر طولانی تر آن می شود. بدیهی است مانند هر بدنه آبی دیگر، متریال به کار رفته برای آب نما باید دارای مقاومت کافی در برابر آب باشد. سنگ به صورت طبیعی و خام یا صیقلی و پرداخت شده، بیشترین تناسب و هماهنگی را با محوطه سازی ویلا دارد.

بهتر است سنگ هایی استفاده شود که دارای خلل و فرج کمی باشند تا در برابر نفوذ آب و یخ زدگی مقاوم باشند. بهترین نوع سنگ برای این منظور سنگ گرانیت که دوام و کیفیت بالایی دارد، همچنین قابلیت برش و کنده کاری برای اشکال مختلف را دارد. از سنگ آهک و مرمر نیز برای ساخت آب نماها استفاده می شود که قیمت مناسب تری نسبت به گرانیت دارند.

آب نما سنگی
آب نما سنگی

آب نماهای سرامیکی دارای حالت دست ساز و طبیعی می باشند اما برای مناطق با آب و هوای سرد که دارای دوران یخبندان  طولانی است مناسب نمی باشند زیرا در چنین شرایطی به آسانی ترک می خورند و کیفیت و کارایی خود را از دست می دهند.

آبنما سرامیکی
آبنما سرامیکی

چوب در ساخت آب نما باید به صورت ترمووود و مهندسی شده باشد و با روکش های ضد آب تقویت شده باشند و همچنین در معرض سرما و یخبندان شدید نباشند.

آب نما چوبی
آب نما چوبی

فلز نیز متریال محبوبی برای ساخت آب نما می باشد به ویژه برنز، بسیار رایج است. برنز قابلیت اجرای جزئیات ظریف را دارد و در برابر شرایط جوی مختلف مقاوم است. برای ثبات رنگ و براقیت آن بهتر است از پوشش های محافظ و بی رنگ استفاده شود.

همچنان مطالعه کنید ...  دیوار سبز

اب نما فلزی
اب نما فلزی

ترکیبی از متریال و فرم ها می توانند یک آب نمای خاص را با ویژگی های منحصر به فرد ایجاد کنند و به بخشی از محوطه ویلا هویت ببخشند. برای دریافت مشاوره با متخصصان ما در تماس باشید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *